Elikadura
Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Elikadura osagarria: elikagai berriak sartzea

2 min.

Elikadura osagarria haurrak 6 hilabete inguru dituenean hasten da. Ordura arte, esnea izan da elikagai bakarra, amaren esnea, alegia. Elikadura osagarria hasten denetik, pixkanaka elikagai-kopurua eta -aniztasuna handitzen joango zarete 12 hilabetera iritsi arte. Haurrak urtebete betetzen duenean, uste da haren elikadura ia osoa izan daitekeela eta, oro har, familiako gainerako kideek dutenaren baliokidea.

Elikagaiak pixkanaka sartu behar dituzue. Ez da behar-beharrezkoa berariazko ordenari jarraitzea horretarako, mantenugai talde bakoitzak ematen duena kontuan hartu besterik ez duzue egin behar. Fruta eta barazkiek bitaminak, mineralak eta zuntza dituzte. Haragia, arraina eta arrautzak proteina eta mineralen iturri dira, adibidez, burdina. Lekaleak landare-jatorriko zuntz eta proteinatan aberatsak dira. Zerealek energia eta zuntza ematen dute. Fruitu lehorrek gantz-azido esentzial eta mineral ugari dituzte.

Frutak haurraren dietan

Frutak dira, askotan, haurraren elikaduran sartzen den lehen elikagai solidoa. Arazorik gabe sar ditzakezue frutak. Antzina, fruitu gorriak eta ahalmen alergeniko handiagoa zuten beste fruta batzuk gordetzen ziren azkenerako, baina azken azterketek ez dute frogatzen ordena horrek haur alergikoen eboluzioa eragotzi edo aldatzen duenik.

Frutak, batez ere helduta daudenean, zatika eman ditzakezue, haurrek txupatu edo hozka egin dezaten. Ez gehitu zerealik, ez gailetarik, ez azukrerik, ez eztirik frutari.

Landareak

Egokiena, denboraldikoak dira. Ur gutxirekin egostea edo egostea komeni da, eta animali edo landare proteinekin nahas ditzakezue, zerbitzatzerakoan oliba-olioarekin gozatuz.

Haurtxoaren janarian ez duzue gatzik bota behar.

Pureetan 3 edo 4 barazki edo barazki konbinatzen dira, eta komeni da hainbat egunetan nahastea, beti elikagai berak jan eta beste zapore batzuk probatzeko. Saihestu hosto berdeko barazkiak, hala nola zerbak eta espinakak, nitratoak baitituzte. Sartzen badituzue, ez dute inoiz 35 gramo baino gehiago izan behar egunean.

Haragia, arraina eta arrautzak

Elikagai horiek hasieratik sar ditzakezue. Sartzen diren lehenengo haragia zuria da, batez ere oilaskoa eta indioilarra. Ondoren, haragi gorriak gehitu ahal izango dituzue, zatirik garratzena aukeratuz beti.

Arraina zuria edo urdina izan daiteke. Zuriak zapore leunagoa izaten du eta errazago sartzen da (baita arantza gutxiago ere), baina arrain urdina oso interesgarria da, dituen gantz-azido esentzialen ikuspegitik. Hala ere, tamaina handiko arrain urdina, hala nola atun gorria, ezpata-arraina edo enperadorea, haurtzaro osoan saihestu behar da, merkurioa bezalako metal asko dituelako.

haurtxoak eskuekin jaten du

Nutrizioaren ikuspegitik, arrautza elikagai ona da, balio biologiko handiko proteinak baititu, baita burdina eta bitaminak ere. Baina garrantzitsua da ondo prestatuta egotea.

Lekaleak

Lekaleak aukera bikaina dira eguneroko elikaduran, proteinak ematen baitituzte eta zuntz eta mineralen iturri baitira. Arrozarekin, beste proteina batzuekin edo barazkiekin nahasita eskaini.

Zerealak

Hasieratik, glutenik gabeko zerealak (arroza eta artoa) eta glutena (garia, oloa, garagarra edo zekalea) eskain ditzakezue.

Zerealak pureei gehitu edo proteinekin nahastu. Zuzenean zatika ere eman ditzakezue (ogia, pasta, arroza). Haurtxoentzako zerealen prestakin komertzialak, elikaduran funtsezko produktua ez badira ere, gehitu ditzakezue. Hala ere, azukre erantsirik gabe aukeratu behar dituzue.

Adina baino lehen gomendatu gabeko elikagaiak

Elikagaiak zer formatutan eskaintzen dituzuen zaintzeaz gain, eztarritik ez joateko arriskua murrizteko, komeni da lehen urtebetetzea baino lehen hauek saihestea:

  • Behi-esnea. Jogurtak edo gatz gutxiko gazta freskoa bezalako deribatuak eskain ditzakezue 8-10 hilabetetik aurrera.
  • Gatza Giltzurrunen heldutasunik eza.
  • Eztia. Botulismoa eragin dezake.
  • Azukrea eta azukredun elikagaiak. Nutrizio balio gutxi ematen dute. Azukreak osasun arazo asko sortzen ditu, besteak beste, txantxarra, obesitatea eta diabetea.
  • Saihestu beharreko mineralak: iodoa (algetan), artsenikoa (arroz-edariak), beruna (ehiza-animalietan), kadmioa (krustazeo-gorputz eta -buruetan) eta merkurioa (arrain urdin handiko espezieak).

Zure haurdunaldiaz hilez hil gozatzeko gakoak ezagutu nahi badituzu eta zure haurraren garapen-etapa guztiak ezagutu nahi badituzu,

Harpidetu!